Een sterk merk
Van bedrijf naar sterk merk.
Bij Dat Dus. geloven we in het krachtig neerzetten van je identiteit, zodat je opvalt en een verpletterende indruk achterlaat bij je doelgroep. Door te navigeren op het kompas van je merk, creëer je een unieke uitstraling en merkbeleving die dicht bij je staat en resoneert met je doelgroep, waar ze je ook tegenkomen - online en offline.
Wat is er nodig om op te vallen in deze digitale wereld waarin iedereen het van de daken schreeuwt?
Hoe bouw je een sterk merk?
>> Sterke merken beginnen bij de kern.
Een sterk merk bouw je vanuit een sterke basis – een goed fundament. Bij Dat Dus. werken we met het merkkompas. Dit document geeft je houvast, vertelt hoe je verder moet en waar je heen gaat. Het merkkompas beschrijft een helder idee van wat jouw organisatie (en dus jouw merk) uniek maakt. Waar staat het merk voor? Wat is je boodschap? Wat zijn de kernwaarden, drijfveren en overtuigingen? Deze worden vastgelegd en vormen hét fundament voor alles wat daarna komt.
>> Visuele identiteit.
Bij Dat Dus. gaan we voor een krachtige visuele identiteit, eentje die perfect aansluit bij het merkkompas en dus het (merk)verhaal dat je wilt vertellen.
Een visuele identiteit, ook wel bekend als je huisstijl, omvat meer dan alleen maar een logo. Het omvat kleuren, typografie, vormen, merk assets en beeld of fotografie - elk element zorgvuldig gekozen om jouw unieke verhaal en merkbeleving te versterken. En met de juiste richtlijnen van je visuele communicatie weet je altijd welke kleuren te gebruiken, welke beelden passend zijn en hoe je deze consistent toepast op verschillende platforms en kanalen.
Het draait om dus om consistentie en om authenticiteit. Wat jouw merk uniek maakt, moet in elke uiting doorschemeren. Of je nu de ‘brutale new kid on the block’ bent of een traditionele en conventionele autoriteit in jouw vakgebied, je visuele identiteit versterkt jouw boodschap en verhaal en spreekt jouw doelgroep aan. En blijf altijd trouw aan je visuele identiteit, want dan gaat je doelgroep je merk herkennen, onthouden en uiteindelijk vertrouwen.
>> Van strategie naar een merkverhaal.
Maar wat is dan de reden dat de klant met jou in zee gaat en niet met je concurrent? Wat het verschil maakt is een goed merkverhaal. Een sterk merk begint met een heldere strategie als fundament die naadloos overgaat in een een krachtig merkverhaal. Dat is waar de doelgroep zich met met je verbindt en hen inspireert. Het vertelt de essentie van wie je bent en waarom je doet wat je doet. Of het nu gaat om het uitdagen van de status quo of het omarmen van traditie, jouw merkverhaal vormt de rode draad die de aspecten van je visuele identiteit en communicatie verbindt, en zo een verpletterende indruk achterlaat bij je doelgroep.
>> herhalen, herhalen, herhalen.
We leven in een tijd waarin je jouw merk via oneindig veel manieren kunt overbrengen op je doelgroep. Je kunt digitaal je lol op met alle verschillende platforms en kanalen, maar ook offline zijn de mogelijkheden eindeloos. Het kan heel tijdrovend en kostbaar zijn om overal zichtbaar te zijn. Bedenk daarom eerst waar je doelgroep zich bevindt en kies op basis hiervan welke communicatiemiddelen en -kanalen voor jouw merk relevant zijn.
Hoe meer communicatiekanalen je gebruikt, hoe belangrijker het is om herkenbaar te zijn dus consistent te blijven in je (visuele) boodschap. Dus blijft trouw aan je visuele identiteit en... herhalen - herhalen - herhalen: 'be a broken record player'. Want zo ga je van herkenbaarheid naar onthouden en uiteindelijk naar vertrouwen.
>> Van klant naar ambassadeur.
Loyale en tevreden klanten zijn van onschatbare waarde voor je merk. Deze klanten zijn je namelijk belangrijkste ambassadeurs. Het koesteren van deze klantrelaties is daarom essentieel voor het opbouwen van een sterk merk. Het streven naar niet alleen een aankopen, maar naar een langdurige verbinding is dus super waardevol. Door te luisteren naar feedback, het bieden van goede service en het leveren van consistente kwaliteit, bouwen je vertrouwen op met je klanten en transformeert je klanten in ambassadeurs die jouw merk promoten bij anderen. Deze mond-tot-mondreclame is een krachtig middel om nieuwe klanten aan te trekken en verder te bouwen aan het succes van je merk. Besteed dus tijd en aandacht aan een klant, ook na de aankoop, want deze is waardevoller dan welke advertentie dan ook!